Bibliography
Evaluation and audience research
Visitor orientation and visitor research
W. Schweibenz, S. Wintzerith (2018)
The personas method. A tool for communicating data from visitor studies. Museologica Brunensia, Vol. 7, iss. 1, pp. 5-18. PDF: 2_MuseologicaBrunensia_7-2018-1_4
https://digilib.phil.muni.cz/handle/11222.digilib/138727?locale-attribute=en
S. Wintzerith (2013)
Streifzug durch die Welt der Besucherforschung. In LWL-Freilichtmuseum Hagen (ed.), Das Publikum im Blick – Besucherforschung als Impuls für besucherorientierte Museumsarbeit, Beiträge der Tagung im LWL-Freilichtmuseum Hagen vom 7-8 November 2013, Forschungsbeiträge zu Handwerk und Technik, Band 28 (pp. 44-57). Hagen: LWL Freilichtmuseum Hagen.
S. Wintzerith (2010)
Inclusive without knowing it.
Paper published in two collections of essays:
New Thinking – Rules for the (R)evolution of Museums – A collection of Essays (pp. 366-379). Edinburgh: MuseumsEtc.
The New Museum Community – Audiences, Challenges, Benefits – A collection of Essays (pp. 458-471). Edinburgh: MuseumsEtc.
Intercultural topics
S. Wintzerith (2014)
Rondin de bois, rondin de pierre – ou comment favoriser l’intégration avec un banal morceau de bois. In E. Nardi, C. Angelini, S. Wintzerith (ed.), Change of Perspective – (New) ideas für presenting museum objects, ICOM Education 25 (pp. 91-101). Rome: Edizioni Nuova Cultura, DOI: 10.4458/3772. Available as PDF on the ICOM CECA website:
http://network.icom.museum/ceca/publications/icom-education/
S. Labadi, S. Wintzerith (2008)
ICOM et ICOMOS, deux ONG internationales entre universalisme et relativisme. In GRMP éditeur, Patrimoine et Mondialisation (pp. 77-93). Paris: L’Harmattan.
ICOM Education
Editor of ICOM CECA‘s annual journal ICOM Education. Each issue is available as PDF on the ICOM CECA website: http://network.icom.museum/ceca/publications/icom-education/
S. Wintzerith (ed.) (2018)
Cultural action – Action culturelle – Acción cultural. ICOM Education 28. Norderstedt: Books on Demand. PDF: ICOMEducation28
C. Dufresne-Tassé, S. Wintzerith (ed.) (2015)
Special issue on research – Numéro spécial sur la recherche – Número especial dedicado a la investigación. Volume 1, ICOM Education 26. Rome: Edizioni Nuova Cultura. DOI: 10.4458/6025, PDF: ICOMEducation26
E. Nardi, C. Angelini, S. Wintzerith (ed.) (2014)
Change of Perspective – (New) ideas für presenting museum objects, ICOM Education 25. Rome: Edizioni Nuova Cultura. DOI: 10.4458/3772, PDF: ICOMEducation25
The eMotion project
M. Tröndle, S. Wintzerith, R. Wäspe, W. Tschacher (2012)
Ein Museum für das 21. Jahrhundert – Wie Sozialität die Kunstrezeption beeinflusst und welche Herausforderungen dies für die kuratorische Praxis mit sich bringt. In S. Bekmeier-Feuerhahn, K. van den Berg, S. Höhne, R. Keller, A. Koch, B. Mandel, M. Tröndle, T. Zembylas (ed.), Zukunft Publikum, Jahrbuch für Kulturmanagement 2012 (pp. 74-105). Bielefeld: transcript Verlag.
Original paper published in the journal Museum Management and Curatorship 27/5 2012 with the title A Museion for the 21st Century: The Influence of „Sociality” on Art Reception in Museum Space.
S. Wintzerith, K. van den Berg, M. Tröndle (2011)
Spuren der Aneignung – Mapping museums. In G. Kilger (ed.), Szenografie in Ausstellungen und Museen V – Raum und Wahrnehmung, Bewegte Räume (pp. 100-109). Essen: Klartext Verlag.
S. Wintzerith (2009)
eMotion – mapping museum experience. Die Psychogeographie des Museumsbesuchs zwischen Kunstrezeption und Selbstreflexion. Paper presented during the conference Museums and the Internet, 28th-29th May 2009 in the LVR-RömerMuseum Xanten (Germany). Available as PDF: wintzerithMai2009
https://mai-tagung.lvr.de/media/mai_tagung/pdf/2009/wintzerithwordmai2009.pdf
S. Wintzerith (2008)
Le projet eMotion ou comment mesurer les émotions dans une exposition d’art. Paper presented during the conference L’art et la mesure in the Ecole Normale Supérieure, Paris, 3rd-5th December 2008.
The presentation has been recorded:
http://www.diffusion.ens.fr/index.php?res=conf&idconf=2310
Written paper published in B. Joyeux-Prunel (ed.) (2010), L’Art et la Mesure: Histoire de l’art et méthodes quantitatives, Paris: Editions Rue d’Ulm. Available online at:
https://www.presses.ens.fr/collections_23_actes-de-la-recherche-a-l-ens_art-et-la-mesure-l-_978-2-7288-3653-6.html
M. Tröndle, S. Greenwood, V. Kirchberg, W. Tschacher, S. Wintzerith, S. Omlin, K. van den Berg (2009)
Postkulturmanagement. In S. Bekmeier-Feuerhahn, K. van den Berg, S. Höhne, R. Keller, A. Koch, B. Mandel, M. Tröndle, T. Zembylas (ed.), Forschen im Kulturmanagement – Jahrbuch für Kulturmanagement 2009 (pp.127-153). Bielefeld: transcript Verlag.
Conferences
S. Wintzerith (2011)
The museum, an instrument for integration? German museums show initiative. In G. Junying, M. Fang Wang (ed.), Public Education and Museums, Museums for Social Harmony (pp. 15-22). Proceedings of the ICOM CECA held during the ICOM General Conference in Shanghai in November 2010. Jinan University Press.
S. Wintzerith (2010)
„Zusammen ist man stärker“ Von Museumspässen und Tourismus(erlebnis)-Karten im deutschsprachigen Raum. In ICOM Deutschland (ed.), Museen und Denkmäler – Historisches Erbe und Kulturtourismus (pp. 100-110). Proceedings of the international Constance Lake Symposium ICOM and ICOMOS in Lindau, 18th-20th June 2009. Berlin: ICOM Deutschland.
S. Wintzerith (2009)
Workshopbericht Dialog der Generationen II: „Lernen im Museum“. In ICOM Deutschland, ICOM France, Deutsches Technisches Museum (ed.), Wissenschaftskommunikation – Perspektiven der Ausbildung – Lernen im Museum (pp. 147-151). Dritte Tagung der Wissenschaftsmuseen im deutsch-französischen Dialog, Berlin 14. bis 16. Oktober 2007. Frankfurt/Main: Peter Lang Verlag.
ICOM: Several reports and articles on conferences published in ICOM-Deutschland Mitteilungen, the information letter of ICOM Germany.
Science museums in French-German dialogue: contribution to the proceedings of the second franco-german conference in Dijon (France), 2005.
Other publications
PhD thesis
S. Wintzerith (2006)
Interkulturalität als Institutionalisierungsprozess dargestellt am Beispiel internationaler Kooperation und interkultureller Verflechtungen der Museen in Mitteleuropa.Karlsruhe University.
Ethnology
S. Wintzerith (2001)
Les Winachtsbredele – une gourmandise alsacienne. Strasbourg: Editions Corpur. www.editions-coprur.fr
Go back to education and other activities
Go back to selected evaluation projects